Fokus på glutenfri, fibre og fuldkorn

 

Selvom jeg spiser glutenfrit går jeg altid efter brød med fuldkorn og fibre. Det er ikke nok for mig at der står glutenfrit på produktet. Da jeg fra efterhånden over 4 år siden spiste gluten i min kost, spiste jeg heller ikke hvidt brød så, hvorfor gøre det nu? Jeg savner ikke almindeligt hvidt brød  men jeg savner friskbagt rugbrød fra bageren. Men uanset om man kan tåle gluten eller ej anbefaler jeg altid at vælge fiberrigt brød med fuldkorn.

Det hvide brød indeholder et højt GI (glykæmisk indeks), som gør at blodsukkeret stiger og har en kort mæthedsfornemmelse. Brød med fibre og fuldkorn har et lavt GI, tager længere tid om at blive fordøjet dermed en øget mæthed og giver tarmen “noget at arbejde med” hvilket fremmer en sund tarmflora.

Denne snak handler også spørgsmålet (som jeg ofte får) om er det sundere at leve glutenfrit? Og nej det behøves det bestemt ikke at være, det handler stadigt om at tag det rigtige valg. Udbudet af glutenfri fødevare er efterhånden blevet så stort, at man ligesom ved de almindelige fødevare kan vælge fødevare med fornuft og prioriteringer. Kort sagt skal man følge sundhedsstyrelsens anbefalinger at spise fibrerigt og med fuldkorn uanset om man spiser glutenfrit eller ej.

 

Jeg læste engang en artikel om at personer som spiste glutenfrie fødevare, har en større risiko for tarmkæft, grundet det lave indholde at fibre og fuldkorn i kosten. Jeg kan dog ikke huske kilden, men det var tankevækkende og jeg kan godt forestille mig der er noget om snakken. Mange glutenfrie alternativer bliver kun lavet i en variation, hvilket er den hvide traditionelle udgave. Fx. tortilla pandekager, jeg har prøvet købe tortilla én gang og ja det var den hvide udgave. Jo de smagte som de skulle, nøjagtigt som jeg huskede de hvide tortilla pandekager smagte. Men hvor er den grove, fibrerige og glutenfrie udgave?

Udover fibre og fuldkorn er mange glutenfrie produkter også under kategorien forarbejdet fødevare som desværre er fyldt med forarbejdet sødestoffer, e-numre mv. (Og nej alle e-numre er ikke faglige – det er en anden snak.) Men når ingrediens listen bliver så lang at man ikke forstår, hvad der står, er det nok heller ikke noget som kroppen forstår.

Jeg foretrækker selv at bage mit brød, pandekager og lignende eller i hvertfald vælge udbyder som tilbyder mig fuldkorn og fibre samt en ingrediensliste som jeg kan forstå/læse.

 

Vælg dit brød med omhug også selvom det er en glutenfri udgave. Vælg fuldkorn og fibre som bl.a. fremmer en sund tarmflora er forebyggende for en lang række fordele og øger mætheden.

 

Skriv et svar